Ga naar de hoofdinhoud

Je cookievoorkeuren - Lokaal bestuur Ichtegem

Cookies accepteren helpt ons dit platform te verbeteren. Lees ons cookiebeleid.

Lokaal bestuur Ichtegem Home
  • Home
  • Over
  • Veelgestelde vragen

Guillaume De Moor

Lid sinds 6 maart 2020

Alle bijdrage die door deze deelnemer zijn ingediend

Er zijn 12 projecten beschikbaar.
Populair ideeën zijn geladen.

Het Bruwierhuis

Guillaume De Moor•9 maanden geleden Verwijzing naar de Bruwiersite.'Huis' als omvattende term voor het huiselijk karakter dat er heerst.

Inzamelpunt afval deelgemeente Ichtegem

Guillaume De Moor•1 jaar geleden Voorstel om het inzamelpunt voor afval in de deelgemeente Ichtegem verder te behouden en uit te breiden voor enkele courante fracties. Op die manier wordt ook de dienstverlening voor de inwoners verder gegarandeerd.Voorstel om (net zoals de bib) te werken met een onbemand systeem en op enkele dagen een parkwachter te voorzien voor bv. het groenafval (zoals nu). Ik zag dit project reeds in een andere gemeente (Kortessem), waar dit goed loopt. Zie hieronder het krantenartikel.Het nieuwe recyclagepark in Kortessem is een proefproject van Limburg.net. De organisatie wil bekijken of bezoekers het afval goed sorteren, en dus niet gaan sluikstorten. En ze wil ook nagaan of er nood is aan een klein recyclagepark waar je alleen het meest voorkomende afval naartoe kan brengen.  Je mag er dus niet zomaar al je afval heen brengen, vertelt Ilse Luypaerts van Limburg.net: "In het recyclagepark mag je alleen maar recycleerbaar afval brengen, dat je gratis kan afleveren. Het gaat dus om hard en zacht plastic, PMD en papier en karton." Maar er is wel toezicht. Er hangen camera's op het terrein en die beelden worden in de gaten gehouden door parkwachters op de naburige recyclageparken. En als zij zien dat bezoekers gaan sluikstorten, kunnen die zich aan een boete verwachten, zegt Ilse Luypaerts. "Als er inbreuken worden vastgesteld, hangen daar ook GAS-boetes aan vast. Mensen zullen dus correct moeten sorteren, anders zullen ze beboet worden. "Bezoekers kunnen met een e-ID het recyclagepark in. Ze moeten dan door een draaideur, dus grote afvalhoeveelheden kunnen ze er sowieso niet kwijt.

Heraanleg Engelstraat (Markt - Hof Demeersseman)

Guillaume De Moor•1 jaar geleden Het wegdek in de Engelstraat (stuk tussen de Markt en Hof Demeersseman) is het oudste stuk van de straat en ligt op verschillende plaatsen oneffen. Het heraanleggen van dit stukje centrum zou enerzijds de verkeersveiligheid verbeteren en anderzijds ook het straatbeeld verfraaien.

Uitbreiden openingsuren loket burgerzaken deelgemeente Ichtegem

Guillaume De Moor•1 jaar geleden Binnen het nieuwe dorpshuis wordt een loket burgerzaken voorzien.De openingsuren zouden uitgebreid mogen worden zodat het loket niet enkel op maandagvoormiddag open is. Een avondopening (16u-19u) zou een grote meerwaarde zijn.

Herbestemming Sint-Michielskerk

Guillaume De Moor•1 jaar geleden Omvormen van de kerk naar een multifunctionele ruimte voor cultuur, ontmoeting en ontspanning. Concreet: Restauratie toren met mogelijkheid tot bezoeken. Beneden, onder de toren, wordt een multifunctionele ruimte ingericht die kan dienst doen als kapel (50-75 personen) voor kleine religieuze diensten of bij niet-gebruik als ruimte voor een expositie, een lezing en dergelijke. De middenbeuk kan worden ingericht als een overdekt plein waar evenementen kunnen plaatsvinden en dat overdag gewoon open is. Op die manier wordt er opnieuw een 'groot' plein gecreëerd in het centrum. Grotere evenementen (communie, Vormsel, intrede Sint) kunnen nog buiten plaatsvinden en ook verschillende optredens in de zomer kunnen er hun plek krijgen. Daarnaast moet het een plek van ontmoeting worden bij bv. een wekelijkse (boeren)markt, een rommelmarkt, bij de kermissen. Het overdekt karakter zorgt ervoor dat er bij ieder weertype iets kan plaatsvinden en dat bij niet-gebruik er een plein is waar het aangenaam vertoeven is. De herinrichting van de toren en middenbeuk passen op zich weer mooi binnen de herinrichting van de Markt en omgeving.

Herinrichting CC De Ster

Guillaume De Moor•1 jaar geleden Binnenkort wordt CC De Ster 30 jaar. In die tijd is het centrum veelvuldig en intensief gebruikt geweest. Na de verhuis van het LDC naar de nieuwbouw op het Dr. Bruwierplein lijkt het interessant om De Ster te gaan opwaarderen. Structureel is het gebouw goed, maar enkele indelings- en opfrissingswerken zouden het centrum weer een volwaardig cultureel centrum kunnen maken. Voorstel om bv. de foyer te gaan herlokaliseren in het gebouw zodat de zaal volledig gebruikt kan worden. Een uitschuifbare tribune zou een enorme meerwaarde zijn, vooral voor theater, comedy enz...

Pakjesautomaat Bpost in deelgemeente Ichtegem

Guillaume De Moor•1 jaar geleden Momenteel is er enkel een Postpunt aanwezig in deelgemeente Ichtegem. Meer en meer wordt er ingezet op e-commerce, ook bij lokale handelaars. Een pakjesautomaat kan een handig hulpmiddel vormen. Zowel privéspelers (bv. Delhaize Koekelare) als lokale overheden (Kortemark) tonen meer en meer interesse. Op die manier hebben de inwoners de mogelijkheid om pakjes op te halen en te verzenden wanneer het voor hen lukt. Dit is echt een extra service voor iedereen en het kan een ontlasting zijn voor het Postpunt. Bovendien vergroot dit ook het duurzaamheidskarakter van postpakketten. Deze automaat wordt best op een centrale plaats in de gemeente geplaatst; meerdere locaties zijn mogelijk: bij Huis Dekeyser, nabij Bruwiersite...

Bpost Pakjesautomaat

Guillaume De Moor•4 jaar geleden Momenteel is er enkel een Postpunt aanwezig in deelgemeente Ichtegem. Meer en meer wordt er ingezet op e-commerce, ook bij lokale handelaars. Een pakjesautomaat kan een handig hulpmiddel vormen. Zowel privéspelers (bv. Delhaize Koekelare) als lokale overheden (Kortemark) tonen meer en meer interesse. Op die manier hebben de inwoners de mogelijkheid om pakjes op te halen en te verzenden wanneer het voor hen lukt. Dit is echt een extra service voor iedereen en het kan een ontlasting zijn voor het Postpunt. Deze automaat wordt best op een centrale plaats in de gemeente geplaatst; meerdere locaties zijn mogelijk: parking naast de Kerk, bij Huis Dekeyser, nabij Bruwiersite...Hieronder de troeven die Bpost zelf meegeeft.Extra service voor inwonersDoor op toegankelijke, openbare plaatsen Pakjesautomaten te zetten, biedt u inwoners de mogelijkheid om pakjes af te halen en te verzenden waar en wanneer het hen past. Weekdag of weekend, dag of nachtBetere luchtkwaliteit en mobiliteitLeveringen in een Pakjesautomaat zijn ecologisch, want ze lukken altijd bij de eerste poging. Hoe meer koeriers in de Pakjesautomaat leveren, hoe minder er rondgereden wordt. Resultaat: minder files, minder CO2 en gezondere lucht.Boost voor lokale handelaarsPakjesautomaten zijn niet alleen een enorme troef voor webshops, ze geven ook de lokale economie een boost. Meer dan de helft van de gebruikers doet namelijk een aankoop in een nabijgelegen winkel of supermarkt als ze een pakje afhalen of verzenden.PS: Offerte is aangevraagd.

Groen Marktplein voor horeca en rond de Kerk

Guillaume De Moor•5 jaar geleden Een voorstel geïnspireerd op de heraanleg van het Marktplein van de gemeente Kuurne: https://www.kuurne.be/centrumvernieuwing/marktpleinKort samengevat: Verharde plein wordt grotendeels een groen belevingsplein Groenzones langs de horeca Planten zijn zo gepositioneerd om een groene buffer te creëren met de straat. We zorgen voor een grote diversiteit aan planten. Aan de rand van de groenzone voorzien we brede voetgangerszones, eveneens toegankelijk voor rolstoelgebruikers, buggy’s, blinden en slechtzienden Leuk ideetje: "Het regenwater van het dak van de kerk wordt daarom niet alleen opgevangen om de nieuwe planten te bewateren, maar zal ook via een glooiing in de verharding over het Marktplein lopen. Als het warm is, zullen de bewoners hier veel plezier aan beleven!" Het Marktplein zelf krijgt een lange parkeerstrook die onder een winter/zomerregeling zal vallen. In de winter is er ruimte om te parkeren, in de zomer wordt deze ruimte ingezet in functie van de evenementen. Naast de Kerk (kant KSA) ruimte voorzien voor parking

Wekelijkse markt

Guillaume De Moor•5 jaar geleden Zowel jongeren als ouderen kiezen meer en meer om bewust lokaal te kopen. Een wekelijkse markt lijkt voor mij alleen maar voordelen te bieden. Lokale handelaars kunnen er hun verse producten aanbieden (groenten, fruit, vlees/kip, kaas, thee, koffie). Lokale horeca kan hiervan mee profiteren, wanneer klanten voor of na het marktbezoek iets eten/drinken. Inwoners uit Ichtegem (die nu vooral uitwijken naar buurgemeente Koekelare) kunnen dichtbij terecht voor lokale producten. Het zal ook een echte ontmoetingsplaats zijn waar inwoners elkaar kunnen treffen. De gemeente kan inkomsten verwerven via standplaatsvergoedingen.

Pakjesautomaat bpost

Guillaume De Moor•5 jaar geleden Een échte must!Momenteel is er enkel een Postpunt aanwezig in Ichtegem. Meer en meer wordt er ingezet op e-commerce, ook bij lokale handelaars. Een pakjesautomaat kan een handig hulpmiddel vormen. Zowel privéspelers (bv. Delhaize Koekelare) als lokale overheden (Kortemark) tonen meer en meer interesse. Op die manier hebben de inwoners de mogelijkheid om pakjes op te halen en te verzenden wanneer het voor hen lukt. Dit is echt een extra service voor iedereen en het kan een ontlasting zijn voor het Postpunt. Deze automaat wordt best op een centrale plaats in de gemeente geplaatst; meerdere locaties zijn mogelijk: parking naast de Kerk, bij Huis Dekeyser, nabij Bruwiersite...

Huis Dekeyser als 'ceremonieel' gemeentehuis met gemeentelijk park

Guillaume De Moor•5 jaar geleden Momenteel worden de administratieve diensten van de gemeente ondergebracht in het administratief centrum in Eernegem. De nieuwe Bruwiersite zou een burgerloket huisvesten, zodat de dienstverlening voor de Ichtegemnaar gegarandeerd blijft. Mij lijkt Huis Dekeyser een rol weggelegd als 'ceremonieel' gemeentehuis. Het gebouw heeft het aanzien en de klasse van een gemeentehuis. Het is nu al mogelijk om er huwelijken te voltrekken, maar misschien zou ook de gemeenteraad kunnen plaatsvinden, alsook huldigingen... Een van de burelen zou ook kunnen dienst doen als spreekplaats, waar een afspraak gemaakt kan worden met de burgemeester, schepenen... De tuin van het Huis zou dan een mooie locatie zijn voor recepties en tuinfeesten van de gemeente. Deze zou ook kunnen heraangelegd worden, zodat het echt een gemeentelijk park wordt met bankjes, fonteinen, een kleine vijver en eventueel een kunstwerk van lokale kunstenaar Irene Duriez. Het Huis en zijn Park zouden zo het perfecte uithangbord van de gemeente zijn.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
Mogelijk gemaakt doorGo Vocal voorheen CitizenLab